Uanset hvor i verden du bor, er de grundlæggende elementer i en positiv medarbejderoplevelse de samme.
Medarbejdere i Latin Amerika har samme behov fra deres ledere og kollegaer som medarbejdere i Europa, eller Asien: tillid til lederne, stolthed over deres arbejde og fællesskab med sine kollegaer.
Great Place To Work® har analyseret besvarelser fra medarbejdere rundt om i verden for at finde frem til de 25 virksomheder på dette års liste over Fortune World’s Best Workplaces™.
Disse virksomheder slår med lethed den typiske globale arbejdspladsoplevelse. Hos de vindende virksomheder svarede 90% af medarbejderne, at de har en god arbejdsplads, sammenlignet med lidt mere end halvdelen af de fleste regioner i verden.
“Det betyder ikke noget hvilket land eller verdensdel du kommer fra”, siger Michael C. Bush, CEO hos Great Place To Work. Det som betyder noget, er den tillid til medarbejderne som virksomhederne skaber. Arbejdspladser som har skabt stærk tillid til medarbejderne ved at lytte til dem, tør at nytænke, tilpasse sig hvor det er nødvendigt, måler medarbejderoplevelsen og gentager processen.”
I hele verden er dét at være på en god arbejdsplads livsafgørende for medarbejdere.
“Vi har data som beviser, at nogle af de store virksomheder skaber en oplevelse for underrepræsenteret personer, som er bedre end deres oplevelser andre steder i deres land”, siger Bush. ”Når virksomheder skaber gode steder at arbejde og leve for alle, er det målbart bedre for verden.”
For at være berettiget til listen skal virksomhederne have aktiviteter i tre eller flere lande, have mindst 5.000 medarbejdere globalt med 40% eller 5.000 medarbejdere som arbejder udenfor hovedkontorets land.
Årets liste var mere konkurrencepræget end tidligere, med en stigning på 28% flere virksomheder, som gennemførte en Great Place To Work medarbejderundersøgelse, end i 2022, og en stigning på 40% i antallet af modtaget undersøgelser.
De 25 vindende virksomheder på listen havde en større procentdel af medarbejdere som oplever at få en retfærdig løn for deres arbejde (75%), oplever at blive opmuntret til en sund balance mellem arbejdsliv og privatliv (84%) og at have indflydelse på de beslutninger, som påvirker deres liv (81%), sammenlignet med den typiske globale arbejdsplads.
Blandt arbejdspladserne på årets liste, vil 88% af medarbejderne varmt anbefale deres arbejdsplads til venner og familie som et godt sted at arbejde –34 procentpoint højere end det globale gennemsnit på 54%.
Hvordan ’great’ ser ud
Her er nogle eksempler på, hvordan arbejdspladserne på listen investerer i deres medarbejdere og skaber medarbejderoplevelser der skaber stærkere forretningsresultater:
1. Involvér medarbejderne i beslutninger som har indflydelse på dem
Hilton, den nye nr. 1 på dette års liste, sikrer at medarbejderne bliver hørt, når der bliver truffet beslutninger, som har indflydelse på dem.
I Central- og Latin Amerika, har Hilton lanceret ”My Voice Matters”, en 8-ugers lyttekampagne, hvor ledere modtog feedback fra over 5.000 medarbejdere. En forpligtigelse til at lytte er årsagen til, at 84% af Hiltons medarbejdere tilkendegiver, at ledelsen involverer dem i beslutninger som har indflydelse på dem – tre procentpoint højere end gennemsnittet for alle de vindende virksomheder.
2. Sikre hver medarbejder at de har en retfærdig og engageret leder
Blandt World’s Best Workplaces udtrykker 79% af medarbejderne, at deres leder ikke favoriserer nogen – og hos Cadence, nr. 9 på listen, er det 86%. For at opnå dette, har Cadence fået 90% af deres ledere rundt om i verden til at gennemføre træning inden for ubevidste fordomme og alliancedannelse.
Cadences fokus på at udvikle deres ledere er indbegrebet af deres mentor forløb, som er et resultat at arbejde med deres ’employee ressource groups’ (ERGs). Ved at støtte både mentorer og deltagere i forløbet, kan virksomheden opbygge stærk tillid mellem medarbejdere og ledelse.
3. Opmuntre hver medarbejder til at finde en sund balance mellem arbejdsliv og privatliv
Hos Atlassian, nr. 16 på dette års liste, siger 94% af medarbejderne at de bliver opmuntret til at finde en sund balance mellem arbejdsliv og privatliv, hvilket er 10 procentpoint højere end gennemsnittet blandt de vindende arbejdspladser.
En af de ekstraordinære ting som Atlassain tilbyder er et ’distributed-first’ arbejdsmiljø. Medarbejderne behøver ikke arbejde fra deres kontor, men kan bruge 90 dage om året på at arbejde udenfor deres permanente arbejdsplads. De forskellige teams er orienteret om forskellige tidszoner, hvor teammedlemmerne har et overlap på mindst fire timer hver dag for at støtte samarbejdet.
Distancearbejde er ikke ingen universalløsning for medarbejderoplevelsen, men muligheden for det, som Atlassian tilbyder, giver en fleksibilitet som teammedlemmerne værdsætter højt.
4. Giv hver medarbejder et meningsfuldt arbejde
Hos DHL Express, nr. 2 på listen, tilkendegiver 90% af medarbejderne at de føler deres arbejde er mere end ”bare et arbejde”.
Det skyldes delvis virksomhedens indsatser med at støtte de fællesskaber hvor den er arbejder, ved hvert år at give dem 1% af netto overskuddet tilbage. Eksempler på dette engagement er hvordan DHL hjælper flygtninge med en ny start i virksomheden, eller har fokus på indsatser som minimerer virksomhedens klimaaftryk.
For at sikre at hver medarbejder føler sig delagtiggjort i virksomhedens mission, inviterer de landene til at dele information og til at engagere medarbejderne om spørgsmålet om virksomhedens formål. F.eks. blev medarbejderne i USA bedt om at uploade deres personlige formål med det formål at starte en dialog om, hvordan hver medarbejder, i det store billede, kunne bidrage til virksomhedens mål.
Skal jeres virksomhed være blandt World’s Best Workplaces?
Det hele starter med en Great Place To Work certificering. Læs mere om, hvordan I opnår en certificering her.