Tre centrale KPI’er er på de fleste virksomhedslederes radar. Det drejer sig om:
- Arbejdspladsens evne til at fastholde sine medarbejdere
- Medarbejdernes villighed til at anbefale virksomheden (employee advocacy) og
- Virksomhedens Net Promoter Score (kundernes tilbøjelighed til at anbefale virksomhedens produkter og tjenester)
Ifølge en undersøgelse, som Great Place To Work har gennemført blandt 24.938 arbejdstagere i 19 europæiske lande, er der en iøjefaldende sammenhæng mellem graden af tillid mellem ledelse og medarbejdere på en arbejdsplads og de tre KPI’er.
Sammenhængen kommer bedst til udtryk gennem en illustration af forskellen mellem niveauet for Europa generelt og de bedste arbejdspladser i Europa.
Tallene er gengivet i tabellen nedenfor:
Hvis en eller flere af de tre KPI’er er på din radar, så kan du med stor sandsynlighed have gavn af at sikre en høj tillid på arbejdspladsen.
Sådan sikres en høj tillid mellem ledelsen og medarbejder
Great Place To Work har igennem mange års arbejde med gode arbejdspladser identificeret tre faktorer som afgørende for tilliden mellem ledelse og medarbejder. Det drejer sig om evnen til at skabe troværdighed, respekt og retfærdighed på arbejdspladsen.
Hver af de tre faktorer kan brydes yderligere ned på en række handligninger. Troværdighed opbygges blandt andet ved hjælp af solide kommunikationspraksisser, autentisk ledelse, integritet og ved at efterleve virksomhedens værdier. Respekt vises ved at stille de nødvendige værktøjer, som medarbejderne har brug for til at gennemføre sit arbejde til rådighed, gennem involvering og ved at støtte medarbejderne på bedst mulig vis – f.eks. ved at tilbyde efteruddannelse, at opmuntre til balance mellem arbejdsliv og privatliv og ved at vise påskønnelse. Oplevelsen af retfærdighed kan opbygges ved lige behandling, upartiskhed og sikre systemer til at sikre fairness.
Vi er i Danmark kendt for et højt niveau af tillid i samfundet generelt. Den nyligt gennemførte undersøgelse viser da også, at tilliden på danske arbejdspladser sammenlignet med andre lande er forholdsvis højt: 64% af alle arbejdstagere i Danmark oplever tillid mellem ledelse og medarbejder. Det gør os til det land i Europa med den højeste grad af tillid mellem ledelse og medarbejder. Tættest på os kommer lande som Holland, Norge, Sverige og Schweiz, hvor også lidt mere end 60% af arbejdsstyrken oplever tillid mellem ledelse og medarbejder. I lande som Italien, Grækenland, Polen og Frankrig oplever under halvdelen af arbejdsstyrken tillid mellem ledelse og medarbejder.
Så, hvis du ønsker at slå tre fluer med et smæk og øge fastholdelsen på arbejdspladsen, forbedre jeres employee advocay og jeres net promoter score, så er en forøgelse af tilliden mellem ledelse og medarbejder et godt sted at starte.
Læs også artiklen
Her er de fem vigtigste faktorer til arbejdsglæden i 2025