Tilbagevenden til arbejdspladsen synes at skabe hovedbrud rundt omkring. Efter månedsvis med hjemmearbejde er det at møde fysisk op på arbejdspladsen blevet fremmed for mange af os – og der er mange hensyn at tage: bekymringer om fortsat smitterisiko, nye syn på det at arbejde hjemme – og i det hele taget nye vaner. Hvordan sikrer man en god og tryg tilbagevenden til det, som engang var hverdag, men som nu er nyt? Det giver vi et bud på her.
Troværdighed, respekt og retfærdighed fungerer altid
Med lidt god vilje kan man sammenligne den tilbagevenden, som vi alle står overfor, med det at skulle implementere en forandringsproces. De fleste ledere har mindst én gang i deres liv bokset med sådan en og har måske erfaret, at i jo højere grad man har medarbejdernes accept af det, der skal ske, desto højere er sandsynligheden for at lykkes med processen.
Helt generelt mener jeg, at vi i situationen lige nu kan tage nogle eviggyldige ledelsesprincipper i brug, som jeg altid selv støtter mig til, når jeg skal træffe beslutninger, eller når jeg rådgiver virksomheder. Det handler om nøglebegreberne i Great Place to Works teori om den gode arbejdsplads: Troværdighed, Respekt og Retfærdighed.
Vær troværdig: Læg en plan og kommunikér den
En ledelse bør altid søge at fremstå troværdigt i medarbejdernes øjne. Det er en væsentlig forudsætning for, at medarbejderne kan have tillid til ledelsen.
En forudsætning for at fremstå troværdigt er at have klare strategier og at være god til at kommunikere dem. I den aktuelle situation betyder det, at der skal være en plan for medarbejdernes tilbagevenden, og at den skal kommunikeres klart og tydeligt, så den giver mening for den enkelte medarbejder. Centralt og relevant her vil eksempelvis være tidspunktet for tilbagevenden:
Forventer man fuld tilbagevenden med det samme eller gradvist? Er der elementer af frivillighed involveret? Og hvilke forholdsregler tager arbejdspladsen for at minimere smittefaren?
Få flere tips til at sikre en tryg tilbagevenden her
Vis respekt: Involvér medarbejderne
Det andet eviggyldige ledelsesprincip, som også altid er relevant, er at vise medarbejderne respekt.
I den nuværende situation vil det være oplagt at vise medarbejderne respekt ved at involvere dem i planlægningen af deres tilbagevenden og f.eks. spørge til deres eventuelle bekymringer.
Der kan også spørges til, om medarbejderne har gjort sig erfaringer fra nedlukningen, som man kan drage nytte af i fremtiden. Endelig kan det være en god idé at foretage en evaluering efter de første måneder tilbage på arbejdspladsen – hvad er gået godt, og er der noget, som skal justeres?
Læs mere om vores medarbejderundersøgelser her
Vær retfærdig ved at tilbyde forskellige muligheder
Det tredje element med hensyn til den vigtige tillid mellem ledelse og medarbejder er oplevelsen af, at tingene foregår retfærdigt på arbejdspladsen. Helt konkret vil det til daglig sige, at lønnen er rimelig, at forfremmelser foretages på et sagligt grundlag for bare at nævne et par eksempler.
Det lyder måske simpelt, men en væsentlig krølle er, at vi som individer oplever situationer meget forskelligt. Derfor kan man langt fra regne med, at ”one size fits all”. Snarere tværtimod.
Det er mange år siden, jeg for første gang hørte udtrykket, at ”man skal behandle medarbejderne forskelligt for at behandle dem ens”. I forhold til den forestående tilbagevenden betyder det selvfølgelig, at man er nødt til at tage hensyn til og respektere, at der er medarbejdere, som fortsat er bekymrede for smitterisikoen – og man må huske på, at nogle har særlige grunde til at være det. Andre medarbejdere har en stor trang til hurtigst muligt at vende tilbage til kontoret, mens andre igen har fundet ud af, at muligheden for at arbejde hjemme er ideel for dem.
Så, hvis du ikke allerede har lagt din plan og kommunikeret den, så tag hul på det nu. Tag medarbejderne med på råd og spørg ind til deres bekymringer, ønsker og erfaringer. Evaluér gerne efter et stykke tid og tag endelig i betragtning, at vi ikke oplever situationen ens, men at der kan være behov for forskellige løsninger.
Held og lykke med at vende tilbage!
Brug for inspiration eller hjælp til at indsamle og arbejde med medarbejdernes feedback? Så klik på knappen nedenfor for at komme i gang.