Der er nok mange, der ligesom jeg har været en tur i supermarkedet i løbet af weekenden. Måske er der også andre, der har kigget forgæves i køledisken efter økologisk kød, eller kød, der er anbefalet af dyrenes beskyttelse? Men hvilke mærker orienterer vi os egentlig imod i andre sammenhænge?
Når jeg køber ind, vælger jeg næsten altid økologisk. Jeg er overbevist om, at de økologiske varer er sundere for mig selv og min familie, og jeg kan også godt lide tanken om, at jeg på den måde kan være med til at reducere niveauet af pesticider i vores grundvand. Jeg foretrækker også at købe kød, der er anbefalet af dyrenes beskyttelse – fordi jeg simpelthen mener, at det er det rigtige at gøre! At jeg i virkeligheden burde skære ned på kødforbruget, er en helt anden snak.
Fænomenet – altså det, at vi på en eller anden måde stemmer med indkøbskurven - så formentlig dagens lys første gang, da forbrugere over hele verden boykottede oliegiganten Shell, fordi virksomheden dumpede boreplatformen Brent Spar i Stillehavet. Senere fulgte boykot af franske vine i forbindelse med atomprøvesprængningerne på Moruroa atollerne - men også tilvalg af f.eks. økologiske produkter, produkter der forhandles efter Fairtrade-princippet og produkter, der generelt er miljøvenlige.
Fænomenet findes også i B2B-verdenen. Her er det ikke sjældent, at virksomheder orienter sig mod potentielle leverandørers eller samarbejdspartneres gøren og laden, før man træffer sit valg. Hvordan er leverandørens CO2-footprint? Gør produktionen skade på regnskov eller gør virksomheden brug af børnearbejde? Pejlemærker kan være FN’s Global Compact – eller senest Verdensmålene.
På samme måde ved vi, at arbejdspladser, der af Great Place to Work er kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser eller er blevet Great Place to Work-certificeret, er blevet valgt som leverandører eller samarbejdspartner – lige netop fordi den indkøbende organisation ønsker en bæredygtig og ordentlig leverandør.
Det giver god mening. Når Great Place to Work certificerer en arbejdsplads eller kårer de bedste arbejdspladser, har vi spurgt både ledelse og medarbejdere til forhold på arbejdspladsen. Vi har bl.a. spurgt medarbejderne, om de oplever ledelsen som troværdig, om de oplever at blive vist respekt og om de bliver behandlet retfærdigt. Mere specifikt handler spørgsmålene bl.a. om, hvorvidt medarbejderne f.eks. opmuntres til at balancere arbejdsliv og privatliv, om de oplever, at ledelsen er ærlig og etisk korrekt i sin måde at drive forretning på og om de har det godt med den måde, arbejdspladsen bidrager til samfundet på. Vi har også spurgt ledelsen, hvordan den sikrer en transparent kommunikationskultur, hvordan man udvikler medarbejderne, mens der er på arbejdspladsen og hvordan man støtter medarbejderne generelt. Medarbejdernes besvarelse vægter tungest i vurderingen.
De certificerede arbejdspladser er med andre ord, arbejdspladser, hvor den overvejende del af medarbejderne har svaret, at deres arbejdsplads er et rigtig godt sted at arbejde, og ledelsen har dokumenteret, at den optræder troværdigt, viser medarbejderne respekt og behandler dem retfærdigt.
Sammen med vores søsterselskaber verden over siger vi, at arbejdspladser, som er gode arbejdspladser for alle deres medarbejdere, er bedre for mennesker, bedre for forretningen og bedre for verden.
Derfor: Hvilket mærke kigger du efter, når du køber ind, vælger arbejdsplads, leverandør eller samarbejdspartner?