For tredje år i træk topper DHL Express listen over Europas Bedste Arbejdspladser i kategorien for multinationale virksomheder. Med 16 europæiske kontorer placeret på Great Place To Work®s nationale lister, viser DHL Express at medarbejderne er hjertet i virksomhedens strategi. Den globale CEO, John Pearson og Supervisor, Mohammed Aziman, forklarer hvorfor ansvarlighed, involvering og tillid er nøglen til deres succes. Og hvorfor 45.000 DHL medarbejdere i Europa føler sig oprigtigt hørt.
“For kort tid siden postede Navy Seal på Instagram, at deres tre primære ledelsesværdier er ydmyghed, ydmyghed og ydmyghed”, starter John. “Ledere har brug for ydmyghed. For deres position, for deres rolle. Det giver øjeblikketligt et niveau af autencitet til enhver ageren. Når jeg interagerer med medarbejderne på gulvet, respekterer jeg interaktionen ved at udvise oprigtig autencitet og tillid. Nogen forsøger altid at skynde på mig gennem disse interaktioner, for at komme til et eller andet møde, men jeg ved, at tage fem minutter til at interagere kan virkelig betyde meget for folk.”
Ifølge Mohammed, er den slags autencitet en essentiel komponent i kulturen hos DHL i Europa. “Lederne hos DHL Express holder hvad de lover og de er respekteret for dem de er. Jeg føler mig mest støttet, fordi det altid handler om mennesker. Jeg er stolt over, at mine kollegaer kan regne med mig. Det gør mig virkelig glad.”
Omsorg for frontlinjen
Som supervisor ved Mohammed, at han har en vigtig rolle i at sikre at hans team aldrig er i tvivl om, at de kan regne med ham. “Den første ting jeg gør om morgenen er at hilse på mit team. I de 12 år jeg har arbejdet her, har jeg opbygget et stærk bånd til mine kollegaer, hvilket DHL Express opfordrer til. Formlen "As One" DHL arbejder fra er virkelig effektiv. Jeg har selv oplevet det gennem de gode resultater mit team har opnået. Samarbejde og ‘As One’ er nøglen til vores succes.”
John siger at Mohammeds rolle går længere end som så. Når alt kommer til alt, med 45.000 medarbejdere fordelt over Europa, rækker et lille teams dynamik langt. “Niveuet af supervision er det vigtigste lag i vores virksomhed. Vi burde være besat af det og fascineret af det. Med 70% af vores arbejdsstyrke i frontlinjen, er der i gennemsnit en supervisor per 15 ansatte. Når medarbejderne i frontlinjen går glade hjem, kommer de glade på arbejde, de elsker DHL og de yder en stor indsats for os. Medarbejderne i frontlinjen, som arbejder i lufthavnens fragtrampe i frostgrader, bør have en perfekt vagt.”
Score i Europa: “Som ny på arbejdspladsen føler man sig velkommen”: 93%
Se den enkelte
“Hos DHL Express er jeg ikke et nummer. Jeg er et menneske, et ansigt, et individ”, siger Mohammed. “For at nå vores mål skal vi alle arbejde sammen og udføre vores del af opgaverne, men vi arbejder med mennesker med forskellige nationaliteter, forskellige kulturer. At gå en tur gennem lageret føles som en tur verden rundt. Jeg har ikke oplevet andre steder, hvor meget vores individuelle medarbejdere er anerkendt og plejet. Dén tillid du bliver mødt med er et enormt boost.”
John arbejder på at sikre, at hver medarbejder mærker at de er værdsat. “Vi siger altid, at DHL Express skal være et ‘great place to work’ for alle. Ikke kun for nogle eller for de fleste. For alle! Det er en realistisk ambition, og vores Appreciation Week Program er kun ét af de initiativer vi har for at sikre os, at hver eneste DHL medarbejder føler sig set og hørt.”
Score i Europa: Dette er et fysisk sikkert sted at arbejde”: 92%
Involvering skaber tillid
John fortæller, at det at sikre, at han virkelig hører sine medarbejdere kommer fra et enkelt råd han har fået. “Du har to ører og en mund, og du skal bruge dem i den fordeling,” siger han. “Jeg ønsker at skabe en atmosfære hvor medarbejderne har lyst til at være involveret. Hvor de er interesseret i at lære om virksomheden, ivrige efter after-work drinks, villige til frivilligt at hjælpe til med et virksomhedsarrangement og mere til. Involvering skaber tillid. Tillid er faktisk en kompleks størrelse, den afhænger så meget af hvem der efterspørger den, og hvem der giver den. Folk vil kun sige så meget som de føler bliver forventet af dem, eller som de får lov til at sige. Men når folk føler sig trygge ved at sige mere, er du i stand til at lære mere fra dem.”
Der er flere initiativer som opmuntrer medarbejderne til dele idéer og give feedback, som Employee Opinion Survey (EOS) og Smart Connect medarbejder-app’en,” siger Mohammed. “Men den hurtigste måde er simpelthen at henvende sig til de ansvarlige parter. DHL Express er åben for nye projekter og opmuntrer folk til at tage initiativer, så alt du behøver er at sige til.”
Mennesker er omdrejningspunktet
John forklarer, hvorfor handlinger er så meget mere virkningsfulde end blot ord. “Hver virksomhed siger at mennesker er omdrejningspunktet for alt de gør. Men kun hvis du udlever det autentisk og kan pege på flere områder som beviser det, ellers er det bare ord. At være anerkendt som en af Europas Bedste Arbejdspladser for tredje år i træk viser hvor glade vores medarbejdere er. De er stolte over at gå hjem og fortælle ‘Jeg arbejder for nr. 1 over Europas Bedste Arbejdspladser’. De beder deres venner om, at arbejde hos os. Jeg taler med investorer og de vil gerne høre alt om vores placering og hvad det betyder. Jeg tror ikke der er grænser for hvor værdifuld vores placering blandt Europas Bedste Arbejdspladser er.”
Levér værdien
Ønsker I at være en global førende arbejdsplads og et Great Place To Work? Lyt mere end I taler. Praktisér autentisk ydmyghed som opbygger tillid. Og sørg for at alle i jeres virksomhed bliver anerkendt for deres bidrag og forpligtigelse. Når I oprigtigt anerkender hver enkel medarbejder som et værdifuldt individ, åbner I for deres sande potentiale. Uanset om I har 45 eller 45.000 medarbejdere.
Score i Europa: “Jeg får de nødvendige ressourcer og udstyr til at udføre mit arbejde”: 90%
Skal jeres arbejdsplads være en af Europas Bedste Arbejdspladser næste år? Kontakt os for at høre mere.
Se hele listen over Europas Bedste Arbejdspladser 2023 her.